Nowa upadłość konsumencka w obliczu epidemii koronawirusa
W dniu 24 marca 2020 r. weszła w życie nowelizacja Ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo Upadłościowe, która reguluje min. kwestię tzw. „upadłości konsumenckiej”. Zaktualizowany akt prawny wprowadza szereg korzystnych dla konsumentów rozwiązań, które znacznie upraszczają i ułatwiają ogłoszenie upadłości.
Najważniejsze z wprowadzonych zmian to:
- zrównanie przesłanek ogłoszenia upadłości dla osób prowadzących działalność gospodarczą oraz konsumentów;
- możliwość ogłoszenia upadłości w stosunku do konsumenta, który doprowadził celowo do stanu swojej niewypłacalności;
- wprowadzenie badania przyczyny niewypłacalności konsumenta na etapie ustalania planu spłaty (tj. już po ogłoszeniu upadłości, );
- ustanowienie dwóch okresów planów spłaty tj. - do 36 miesięcy dla osób, które nie doprowadziły umyślnie do stanu swojej niewypłacalności oraz – od 36 miesięcy do 84 miesięcy dla pozostałych osób;
- możliwość umorzenia całości zobowiązań bez ustalania planu spłaty w przypadku gdy upadły jest trwale niezdolny jakichkolwiek spłat w ramach planu spłaty wierzycieli.
Ustawa wprowadza również instytucję „warunkowego umorzenia zobowiązań” tj. ogłoszenia upadłości bez ustalania planu spłat, z „warunkowym” pięcioletnim okresem przejściowym. Jest to czas, w którym dłużnik będzie ograniczony w dokonywaniu pewnych czynności związanych z jego majątkiem. Konsument jest zobowiązany do składania Sądowi corocznych sprawozdań, w których wskaże na swoja sytuację majątkową w poprzednim roku kalendarzowym (tj. w zakresie swoich dochodów, stanu posiadanego majątku).
Ostatnia nowelizacja ustawy Prawo Upadłościowe z jednej wydłużyła więc proces postępowania w przedmiocie ogłoszenia upadłości przez konsumenta wprowadzając do procedury dodatkowe etapy oraz instytucje (np. warunkowe umorzenie długów czy też weryfikacje przyczyny niewypłacalności dłużnika dopiero na etapie ustalania planu spłat). Z drugiej jednak strony wprowadzone rozwiązania umożliwiają ogłoszenie upadłości szerszemu kręgowi osób, tj. w szczególności osobom, które celowo (lub w skutek rażącego niedbalstwa) doprowadziły do stanu swojej niewypłacalności.
W aktualnie występującym stanie pandemii koronawirusa ogłoszenia upadłości konsumenckiej może jednak być korzystnym rozwiązaniem dla osób, które popadły w problemy finansowe. (decyzja o skorzystaniu z omawianej instytucji powinna być jednak ostatecznością i być poprzedzona próbą polubownego uregulowania zobowiązań z wierzycielami). Pomimo, że sama procedura postępowania upadłościowego na pierwszy rzut okna może wydawać się skomplikowana to bez wątpienia, przy pomocy odpowiedniego prawnika jest możliwa do zrealizowania. Skorzystanie z dobrodziejstwa upadłości konsumenckiej bez wątpienia jest dużo lepszym rozwiązaniem niż popadnie w spirale zadłużenia poprzez zaciąganie wysokooprocentowanych pożyczek w „parabankach”. W kolejnych wpisach postaramy się Państwu przybliżyć: etapy postępowania w przedmiocie upadłości konsumenckiej, związane z nim koszty oraz opisać poszczególnego jego instytucje.