Blog kancelarii

Aktualności oraz wpisy blogowe kancelarii


Nowe przepisy dot. reklamy wyrobów medycznych, w tym zabiegów medycyny estetycznej

Reklama dźwignią handlu - tak twierdzą specjaliści od spraw marketingu od wielu lat. Ostatnimi czasy mamy również do czynienia z rosnącą ilością chętnych na zabiegi medycyny estetycznej zarówno wśród osób starszych, jak i coraz młodszych.

Ale co się dzieje, jeżeli po jednej stronie jest życie i zdrowie ludzkie, a po drugiej chęć zareklamowania swoich usług przez osoby świadczące usługi medycyny estetycznej? Czy zabiegi związane z ingerencją w ludzkie ciało mogą być reklamowane w taki sam sposób jak inne usługi?

Do dnia wejścia w życie nowej Ustawy o wyrobach medycznych mieliśmy do czynienia z uregulowaniami na podstawie Ustawy o działalności leczniczej, zgodnie z którą reklama usług medycznych jest zakazana. W praktyce jednak zakaz ten był bardzo często łamany, a to ze względu na brak zainteresowania ze strony organów nadzorczych oraz brakiem wysokich kar za złamanie zakazu.

Od 1 stycznia 2023 roku sytuacja jednak ulegnie zmianie. Przepisy, które w tym dniu wejdą w życie, zakazują pod groźbą kary do 2 milionów złotych reklamy sprzętów specjalistycznych, w tym implantów, wyrobów opartych na laserze lub kwasie hialuronowym. Nowe przepisy dotyczyć będą tradycyjnych reklam w telewizji i radio, ale także reklam umieszczanych w Internecie i social mediach, a tym samym zakaz obejmie również działalność influencerską.

Powyższe kwestie regulują art. od 54 do 61 Ustawy z dnia 7 kwietnia 2022r o wyrobach medycznych.

Zgodnie z art. 55 ust. 1 ww. ustawy: Reklama wyrobu kierowana do publicznej wiadomości musi być sformułowana w sposób zrozumiały dla laika. Wymóg ten dotyczy sformułowań medycznych i naukowych oraz przywoływania w reklamie badań naukowych, opinii, literatury lub opracowań naukowych i innych materiałów skierowanych do użytkowników innych niż laicy.

Jest to pierwsza zasadnicza zmiana - często bowiem zdarza się, że przy reklamach wyrobów medycznych osoba nieposiadająca wykształcenia medycznego nie ma pojęcia, jakie konsekwencje wiążą się ze spożyciem danego wyrobu lub skorzystaniem z danego zabiegu. Celem tego przepisu jest większe uświadomienie potencjalnych klientów o ryzyku i skutkach ubocznych zabiegów i spożywania różnego rodzaju wyrobów medycznych.

Dodatkowo, art. 55 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż: Reklama wyrobu kierowana do publicznej wiadomości nie może:

  1. wykorzystywać wizerunku osób wykonujących zawody medyczne lub podających się za takie osoby lub przedstawiać osób prezentujących wyrób w sposób sugerujący, że wykonują taki zawód;

  2. zawierać bezpośredniego wezwania dzieci do nabycia reklamowanych wyrobów lub do nakłonienia rodziców lub innych osób dorosłych do kupienia im reklamowanych wyrobów;

  3. dotyczyć wyrobów przeznaczonych do używania przez użytkowników innych niż laicy.

Powyższe wydaje się być aktualnie normą w reklamach wyrobów medycznych. W co drugiej reklamie w telewizji uczestniczą mniej lub bardziej znani aktorzy ubrani w białe kitle ze stetoskopem, co mniej uważnym odbiorcom może to jednoznacznie skojarzyć się z lekarzem. Powoduje to wzbudzenie zaufania do danej osoby, przez co konsumenci są bardziej skłonni dokonać zakupu danego wyrobu medycznego.

Ww. przepis jednoznacznie stanowi, iż takie działanie będzie zakazane.

Zmianą wymagającą uwagi, skierowaną w kierunku działalności influencerskiej jest również wprowadzenie art. 58 ust. 1 pkt. 4 ww. ustawy. Zgodnie z ww. przepisy przedmiotowej ustawy stosuje się również do odwiedzania osób wykonujących zawód medyczny w celu promocji wyrobów.

Kto z nas bowiem nie spotkał się z sytuacją, w której osoby działające w social mediach informowały o wspaniałych efektach zabiegu medycyny estetycznej wprost z gabinetu? Na podstawie nowych przepisów będzie bardzo mocno ograniczone. Zgodnie z art. 58 ust. 2 odwiedzanie osób wykonujących zawód medyczny będących świadczeniodawcą lub zatrudnionych u świadczeniodawcy w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych w celu reklamy wyrobu odbywa się, po uprzednim uzgodnieniu terminu spotkania, poza godzinami pracy tych osób oraz wymaga uzyskania zgody kierownika danego podmiotu leczniczego, a w przypadku praktyki zawodowej - zgody osoby wykonującej zawód medyczny w ramach tej praktyki.

Najważniejszą zmianę jest jednak wprowadzenie art. 103 ust. 2 ww. ustawy, który stanowi: Kto prowadzi reklamę wyrobów w sposób sprzeczny z art. 7 rozporządzenia 2017/745, art. 7 rozporządzenia 2017/746 lub art. 54-60, podlega karze pieniężnej w wysokości do 2 000 000 zł.

Nie ulega wątpliwości, iż przepisy wchodzące w życie 1 stycznia 2023 roku przewrócą do góry nogami kwestię reklam dotyczących wyrobów medycznych.

Lekarze - influencerzy będą musieli objąć kontrolą wszystko, co piszą na temat własnej działalności i używanych sprzętów.

 

Mamy nadzieję, że dzisiejszy wpis przypadł Państwu do gustu.

Tradycyjnie pozostajemy do Państwa dyspozycji w zakładce KONTAKT.

Do usłyszenia za 2 tygodnie!