Prawa przysługujące pasażerom linii lotniczych w przypadku odwołania bądź opóźnienia lotu
Rozporządzenie (WE) Nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. wprowadziło szczególne uprawnienia dla pasażerów linii lotniczych w przypadkach:
1) odmowy przyjęcia na pokład wbrew ich woli;
2) odwołania ich lotu;
3) opóźnienia ich lotu.
Organy unijne uznały, że powyższe okoliczności powodują poważne problemy i niedogodności dla pasażerów, w związku z czym po spełnieniu przewidzianych w rozporządzeniu warunków należą im się opieka oraz odszkodowanie.
W niniejszym wpisie uwaga zostanie skupiona na przypadkach odwołania lotu oraz opóźnienia lotu, jako najczęściej występujących w praktyce.
Ochroną objęci są pasażerowie:
1) odlatujący z lotniska znajdującego się w państwie członkowskim UE;
2) odlatujący z lotniska w innym państwie i lądujący na lotnisku w państwie członkowskim UE, w przypadku gdy lot jest obsługiwany przez przewoźnika mającego siedzibę w UE.
Pasażerowie muszą posiadać potwierdzoną rezerwację na dany lot oraz (oprócz przypadku odwołania lotu) stawić się na odprawę w czasie i zgodnie z wytycznymi przekazanymi przez linię lotniczą.
Odwołanie lotu
Odwołanie oprócz całkowitej rezygnacji z odbycia lotu przez przewoźnika następuje również w razie odstąpienia od rozkładu pierwotnego lotu i dołączenia przez jego pasażerów do pasażerów innego lotu również przewidzianego w rozkładzie.
W związku z odwołaniem lotu pasażerom przysługuje:
1) zwrot kosztów biletu w ciągu 7 dni lub w przypadku przelotów łączonych objętych jedną rezerwacją zapewnienie lotu powrotnego do pierwszego miejsca wylotu albo zmiana planu podróży, na porównywalnych warunkach, tak by pasażer dotarł do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym terminie bądź w terminie późniejszym dogodnym dla pasażera;
2) zapewnienie przez przewoźnika opieki - posiłków oraz napoi w ilości uzasadnionej czasem oczekiwania na nowy lot a także dwóch rozmów telefonicznych lub mailowych oraz w przypadku, gdy nowy lot odbędzie się najwcześniej następnego dnia zapewnienie zakwaterowania w hotelu na ten czas oraz transportu pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania;
3) prawo do odszkodowania w wysokości:
a) 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów;
b) 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzunijnych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów;
c) 600 EUR dla wszystkich innych lotów.
Uwaga! Odszkodowanie nie przysługuje jeżeli pasażer został poinformowany o odwołaniu lotu co najmniej 2 tygodnie przed planowaną datą odlotu, a także później, gdy zostały mu zaproponowane określone rozporządzeniem loty zamienne.
Opóźnienie lotu
Uprawnienia przysługujące pasażerom w związku z opóźnieniem lotu uzależnione są od długości opóźnienia oraz od kilometrów dzielących lotnisko odlotu i lotnisko docelowe.
W sytuacji, gdy lot opóźniony jest:
a) o dwie lub więcej godzin w przypadku lotów do 1 500 kilometrów; lub
b) o trzy lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów wewnątrzunijnych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1 500 a 3 500 kilometrów; lub
c) o cztery lub więcej godzin w przypadku wszystkich innych lotów
pasażerom przysługuje:
1) zapewnienie przez przewoźnika opieki - posiłków oraz napoi w ilości uzasadnionej czasem oczekiwania na lot a także dwóch rozmów telefonicznych lub mailowych oraz w przypadku, gdy opóźniony lot odbędzie się najwcześniej następnego dnia zapewnienie zakwaterowania w hotelu na ten czas oraz transportu pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania;
2) jeżeli jest to „duże opóźnienie” tzn. wynoszące co najmniej trzy godziny pasażer ma prawo do odszkodowania na zasadach określonych dla odszkodowania za odwołanie lotu opisanych powyżej;
3) jeżeli opóźnienie wynosi co najmniej pięć godzin - zwrot kosztów biletu w ciągu 7 dni lub w przypadku przelotów łączonych objętych jedną rezerwacją zapewnienie lotu powrotnego do pierwszego miejsca wylotu.
Należy jednak zauważyć, że obowiązek wypłaty odszkodowania zarówno w sytuacji odwołania jak i opóźnienia lotu jest wyłączony, gdy okoliczności te spowodowane są zaistnieniem wyjątkowych przypadków, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia przez przewoźnika wszelkich racjonalnych środków. Za przypadki takie uznaje się między innymi destabilizację polityczną w państwie, nieoczekiwaną zmianę warunków meteorologicznych uniemożliwiającą dany lot czy strajki obsługi lotniskowej mające wpływ na działalność przewoźnika. Do takich nadzwyczajnych okoliczności zaliczyć też trzeba odwołanie lotu podyktowane zamknięciem granic spowodowane panującą obecnie sytuacją epidemiologiczną. Mimo nadzwyczajnych okoliczności przewoźnik nadal zobowiązany jest do zapewnienia pasażerom opieki.
Rozporządzenie nie narusza praw pasażerów do dochodzenia dalszego odszkodowania.