Spółdzielnia mieszkaniowa w czasach epidemii
Jak zorganizować coroczne Walne Zgromadzenie? Jak zwołać posiedzenie Rady Nadzorczej oraz Zarządu? To dwa zasadnicze pytania na które postanowimy odpowiedzieć w niniejszym wpisie.
W związku z wprowadzeniem w naszym kraju stanu epidemii władze spółdzielni mieszkaniowych zapewne zastanawiają się jak zgodnie z prawem oraz w sposób nienarażający członków spółdzielni zwołać Walne Zgromadzenie, a także posiedzenie Rady Nadzorczej i Zarządu.
Ustawodawca, zarówno w Ustawie z dnia 31 marca 2020r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, jak i w Ustawie z dnia 16 kwietnia 2020r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-21 zawarł szereg regulacji zmierzających do ułatwienia działalności spółdzielni w tym trudnym czasie.
Pierwsza z ustaw wprowadza zmiany w prawie spółdzielczym dające możliwość zwoływania posiedzeń Rady Nadzorczej oraz Zarządu przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
W jaki sposób to uczynić?
Członek rady nadzorczej lub członek zarządu może żądać zwołania posiedzenia rady nadzorczej albo zarządu podając proponowany porządek obrad lub może żądać podjęcia określonej uchwały na piśmie albo przy wykorzystywaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
Jeżeli przewodniczący rady nadzorczej albo prezes zarządu nie zwoła posiedzenia albo nie zarządzi głosowania na piśmie albo przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość na dzień przypadający w terminie tygodnia od dnia otrzymania żądania, wnioskujący członek może samodzielnie zwołać posiedzenie, podając jego datę i miejsce albo zarządzić głosowanie na piśmie albo przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
Uchwała organu może zostać podjęta, jeżeli wszyscy członkowie organu zostali prawidłowo zawiadomieni o posiedzeniu organu albo głosowaniu na piśmie albo przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
Uchwała może być również wynikiem głosów częściowo oddanych na posiedzeniu, częściowo na piśmie lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
Przy obliczaniu kworum uwzględnia się członków organów uczestniczących przez oddanie głosu na piśmie lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
Zwracam szczególna uwagę na fakt, iż powyższe zmiany nie są jedynie zmianami przejściowymi, a zagoszczą w Ustawie Prawo spółdzielcze na stałe. Należy się zatem oswoić z ich brzmieniem i wprowadzić zapisy dostosowujące w statutach oraz regulaminach.
Jak zatem prawidłowo przeprowadzić Walne Zgromadzenie członków spółdzielni mieszkaniowej?
Ustawodawca w Ustawie z dnia 16 kwietnia 2020r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-21 dodał zapisy dotyczące możliwości i formy zwołania Walnego Zgromadzenia przez spółdzielnię mieszkaniową.
W Ustawie Prawo spółdzielcze wprowadzono zmiany w art. 36, który reguluje zasady funkcjonowania Walnego Zgromadzenia. Od tej pory Zarządu lub Rada Nadzorcza może zarządzić podjęcie określonej uchwały przez walne zgromadzenie na piśmie albo przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
Uchwała walnego zgromadzenia może być podjęta, jeżeli wszyscy członkowie zostali zawiadomieni o głosowaniu na piśmie albo przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Uchwała może być również wynikiem głosów częściowo oddanych na piśmie lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
Przy obliczaniu kworum uwzględnia się członków uczestniczących przez oddanie głosu na piśmie lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
Co ważne, głosowanie w powyższym trybie może być przeprowadzone niezależnie od postanowień statutu spółdzielni!
Ustawodawca zastrzegł jednak, iż wymienione rozwiązania stosuje się w czasie wprowadzenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii.
Jednocześnie nie został uchylony art. 90 Ustawy z dnia 31 marca 2020r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, który stanowi, że jeżeli ustawowy termin zwołania walnego zgromadzenia spółdzielni albo zebrania właścicieli lokali przypada w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, trwającego w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy lub ogłoszonego bezpośrednio po okresie trwającym w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, ulega on przedłużeniu o 6 tygodni od dnia odwołania tego stanu.
Wobec powyższego mamy sytuację, w której władze spółdzielni mieszkaniowej mogą zdecydować albo o przełożeniu walnego zgromadzenia na termin bezpieczny, tj. na termin w ciągu 6 tygodni od odwołania stanu epidemii lub przeprowadzić je w formie pisemnej lub za pomocą środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.