Polak wygrał spór z LG o znak towarowy
O tym jak ważna jest rejestracja znaku towarowego przekonał się Polak, który 18 listopada 2020 roku wygrał spór z LG Electronics o znak towarowy k7.
LG Electronics chciało używać znaku k7 do swoich smartfonów. Problem pojawił się w momencie ustalenia, iż wcześniej taki znak, między innymi dla komputerów, zastrzegł Polak.
Sąd unijny uznał, iż LG nie może w ten sposób oznaczać swoich telefonów, gdyż jest to wprowadzanie w błąd konsumenta.
Spór zaczął się w dniu 5 października 2015 roku, kiedy to LG złożyła do Europejskiego Urzędu do Spraw Własności Intelektualnej (EUIPO) wniosek o rejestracje słownego znaku towarowego ,,K7" w klasie 9 Klasyfikacji nicejskiej, która obejmuje m.in. komputery, smartfony oraz programy komputerowe.
Sprzeciw wobec powyższego wniosku złożył Polak, który już na początku 2015 roku zarejestrował znak ,,k7" w trzech klasach Klasyfikacji nicejskiej: 9,41 oraz 42.
Spór pomiędzy stronami sprowadzał się do oceny, czy zarejestrowany przez Polaka znak ,,k7" jest podobny do znaku ,,K7", który chce zarejestrować LG Electronics.
EUIPO uznał sprzeciw Polaka, od której to decyzji odwołał się gigant elektroniczny - LG. Zdaniem spółki towary, które mają być oznakowane spornymi znakami, czyli smartfony i komputery nie są do siebie podobne. LG wskazała również, że litera ,,k" jest pisana wielką czcionką, a w zarejestrowanym znaku jest mała litera ,,k".
Sąd UE wskazał w pierwszej kolejności, że oba sporne znaki są identyczne, a wielkość litery nie ma żadnego znaczenia. Sąd podkreślił również, iż ochrona, która wynika z rejestracji wcześniejszego znaku towarowego dotyczy w równym stopniu jego elementów składowych przedstawionych wielkimi i małymi literami. Po drugie Sąd uznał, iż smartfony są podobne do komputerów, ponieważ towary te mogą mieć tych samych producentów, użytkowników końcowych, kanały dystrybucji i przeznaczenie. Co ważne, Sąd odniósł się również do kręgu odbiorców i możliwości wprowadzania ich w błąd poprzez umieszczanie na urządzeniach podobnego znaku.
Przedmiotowa sprawa pokazuje jak ważna jest rejestracja znaku towarowego na wczesnym etapie. Jak widać pozwala to na wygranie sprawy również przeciwko wielkim i znanym przedsiębiorstwom.
Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na rejestrację swoich znaków towarowych, co nie tylko ma na celu ochronę tych znaków, ale również budowanie pozycji wśród konkurencji, a także zwiększenie zaufania wobec marki.